Sidan 2 av 27 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 527

Ämne: Träning

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg

    EAA är bara effektivt 1ggr/dag
    Enligt vem, och vad har du för källor på det?

    "- Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning. Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt. I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram."

    "Proteinsyntesen ska ju vara starkast 12-24 timmar efter ett styrketräningspass. Borde det inte vara ganska gynnsamt att ta EAA då?
    - Det är basproteinsyntesen. Den kan utnyttja aminosyror från vilken källa som helst.
    EAA stimulerar dock proteinsyntesen även vid andra tillfällen än i samband med träning."

    "Är det bra att, likt vassle, använda EAA som ett kosttillskott under dagen för att få upp proteinmängden?
    - Det är väldigt dyra aminosyror, om man mäter per gram och krona, men om man äter en ensidig och/eller otillräcklig kost kan det finnas en risk för brist på essentiella aminosyror. Om ekonomin tillåter, är det ett fullgott alternativ."

    Tråden om EAA - Kolozzeum forum

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    enligt fler forum och BODY tidningen så ska man ligga på minst 3g protein/kg kroppsvikt. sen säger visa att om man ligger väldigt högt så händer väldigt mycket i viktnedgång. personlig tanke där är att det blir mycket mer fysisk mat av mer protein och kan då ligga på lägre kcal intag/dag.
    Nja, den minska rekommendationen brukar snarare ligga på 2g protein per kgkv - men vissa ligger mycket högre än detta och rekommenderar högre "doser" av protein per kgkv. Resten förstod jag inte riktigt vad du menar, till exempel: "en säger visa att om man ligger väldigt högt så händer väldigt mycket i viktnedgång". Menar du att man kommer tappa vikt ifall man käkar mer protein?... I så fall vill jag gärna att du länkar den studien. Du kanske menar att man bör äta tillräckligt med protein och träna tungt (lågreps) för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt vid deff.

  2. #22
    Medlem
    Gruppering
    TyresöGnagare
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Jag har letat men är stressad med barnen här så jag hittar inte inläggen just nu. jag kan försöka hitta dem senare.

    Att ta EAA 1ggr/dag kommer från ett inlägg av king grub. förmodligen har han en källan och forskning bakom sitt uttalande som vanligt.
    Det handlar om en sån hög top,effekt, bara är möjligt en gång om dagen av EAA och mest fördelaktigt i samband med styrkepass. andra tillfällen kan man använda sig av BCAA. att jämföra whey med eaa är väl dumt, för man tar EAA av effekt som bla. är hur snabbt upptaget är.
    "Att sedan höja EAA till skyarna bör man nog inte göra" kanske man ska understryka, speciellt för äldre.
    Olle undviker väl olika toppar oavsett om det är av aminosyror eller kolhydrater (mfl) pga han börjar bli till åldern.

    Jag kan försöka hitta BODY tidningen och deras bok som sammanfattade släppta tidningar där det står minst 3gr/kg för dem har väl alltid källor till sina artiklar. högt intag av protein och att det ska ge resultat har flera skrivit på forumen, bla loverius eller hur han stavas om det kan säga något hur trovärdigt det är. min personliga tanke där handlade om antal kcal/dag. jämföra massa med väldigt hög protein, kycklingfärs tex mot lika mycket massa av något med >3% fett så får man i sig mer kcal även om det är en bra fördelning av protein,kolhydrater och fett. annars ser jag ingen direkt orsak till att ligga så högt för att gå ner. finns bättre sätt än att skära ner på kolhydrater och fett som behövs för ökad genomträngbar cellvägg och energi osv... aja off topic, måste avsluta.

    men ingen som testat 1,3-dim... oavsett syfte?
    Jag är nyfiken och ska införskaffa ny PWO. och funderar om man köra på VIP-X som vanligt och stacka med 1tab av primeforce´s eller ta en pwo med 1,3-dim. i.

  3. #23
    Medlem
    Gruppering
    TyresöGnagare
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Gabriel: hur gammal är du, har du om du testat JW alt. motsvarande?
    Senast redigerad av Fredrik den 2010-11-11 klockan 14:33. Anledning: särskrivet.

  4. #24
    Medlem Elmtofts avatar
    Gruppering
    Norra Mellan
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Småland igen
    Jag skulle behöva tips på övningar som bygger upp nedre ryggen, nån vänlig själ som kan hjälpa?

  5. #25
    Medlem Da_Bombs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Linköping
    Plankan om du vet vad det är

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Citat Ursprungligen postat av Elmtoft Visa inlägg
    Jag skulle behöva tips på övningar som bygger upp nedre ryggen, nån vänlig själ som kan hjälpa?
    Weighted Back Extension (on hyperextension apparatus)
    Barbell Deadlift

    Marklyft tycker jag personligen är den bästa. Kan ju köra utan skivstång också på goodmornings(första länken) om du vill, såklart.
    Finns maskin också om du inte vill köra med fria vikter.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Citat Ursprungligen postat av Elmtoft Visa inlägg
    Jag skulle behöva tips på övningar som bygger upp nedre ryggen, nån vänlig själ som kan hjälpa?
    Marklyft ÄR kungen av nedrerygg övningar. Tekniken kan va lite klurig i början så läs på mycket innan och börja med lätta vikter.

  8. #28
    Medlem
    Gruppering
    TyresöGnagare
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    intresse och erfarenheter verkar det inte lida brist av här!

    Det vore kul om vi kan göra en kort sammanfattning hur kroppen fungerar, gärna med källa om möjligt.
    Jag personligen har förmodligen inte koll på allt så jag diskuterar gärna och lär mig mer.
    Jag gissar att fler sitter i samma båt och alla har några punkter som är bra att få bättre grepp.
    deras verkan, hur man kan påverka dem med fysisk aktivitet eller kosttillskott.

    - hormoner kortisol, testosteron och östrogen. vilka tider dem är höga för fördel att äta/träna.
    - insulin
    - fetter bla. verkan i cellväggar.
    - ATP
    - proteinsyntes
    - syre och kondition.
    - halveringstider på tex koffein och skillnad på kaffe och koffeintab.
    - mattider,fler små eller få stora. (förra månadens BODY)
    - (o)verksamma ämnen i kosttillskott. (tribulus/testo, osv)
    fyll gärna på listan

    Tänker om någon av er är bra på att formulera alt. har någon sorts uppsats att dela med sig av.
    Förstår man bl.a dessa punkter så är det lättare att få resultat.

    om någon har något ang. musklernas anatomi, tex att bicep och överarmen består av 5muskler som man borde pumpa och inte bara 1bicep och 1tricep. Det blir roligare när man lyckas isolera dem, man får resultat snabbare.
    (personligen växte jag +5cm under en sommar när jag fick koll på det, efter att jag körde fast i utvecklingen)

    eller tips som att köra bröst efter tricep, för att tricep ska vara trött så det är lättare att få kontakt med bröstet.
    finns säkert massor av tankar med sånt.
    Senast redigerad av Fredrik den 2010-11-15 klockan 12:16. Anledning: glömsk

  9. #29
    Medlem Da_Bombs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Linköping
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Tänker om någon av er är bra på att formulera alt. har någon sorts uppsats att dela med sig av.
    Förstår man bl.a dessa punkter så är det lättare att få resultat.

    om någon har något ang. musklernas anatomi, tex att bicep och överarmen består av 5muskler som man borde pumpa och inte bara 1bicep och 1tricep. Det blir roligare när man lyckas isolera dem, man får resultat snabbare.
    (personligen växte jag +5cm under en sommar när jag fick koll på det, efter att jag körde fast i utvecklingen)

    eller tips som att köra bröst efter tricep, för att tricep ska vara trött så det är lättare att få kontakt med bröstet.
    finns säkert massor av tankar med sånt.
    Du får gärna vara först med det! Skulle uppskattas.

  10. #30
    Medlem Da_Bombs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Linköping
    Drar upp den här tråden igen. Någon som har lust att berätta lite om hur man bäst isolerar musklerna på överarmen? Lite övningar ni rekommenderar?

  11. #31
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Citat Ursprungligen postat av Da_Bomb Visa inlägg
    Drar upp den här tråden igen. Någon som har lust att berätta lite om hur man bäst isolerar musklerna på överarmen? Lite övningar ni rekommenderar?
    Isolera o isolera. Kör basövningar o komplettera med typ stångcurl + hantelcurl för biceps och tricepsexension + pushdown eller liknande för triceps.

  12. #32
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Jag har letat men är stressad med barnen här så jag hittar inte inläggen just nu. jag kan försöka hitta dem senare.

    Att ta EAA 1ggr/dag kommer från ett inlägg av king grub. förmodligen har han en källan och forskning bakom sitt uttalande som vanligt.
    Det handlar om en sån hög top,effekt, bara är möjligt en gång om dagen av EAA och mest fördelaktigt i samband med styrkepass. andra tillfällen kan man använda sig av BCAA. att jämföra whey med eaa är väl dumt, för man tar EAA av effekt som bla. är hur snabbt upptaget är.
    "Att sedan höja EAA till skyarna bör man nog inte göra" kanske man ska understryka, speciellt för äldre.
    Olle undviker väl olika toppar oavsett om det är av aminosyror eller kolhydrater (mfl) pga han börjar bli till åldern.

    Jag kan försöka hitta BODY tidningen och deras bok som sammanfattade släppta tidningar där det står minst 3gr/kg för dem har väl alltid källor till sina artiklar. högt intag av protein och att det ska ge resultat har flera skrivit på forumen, bla loverius eller hur han stavas om det kan säga något hur trovärdigt det är. min personliga tanke där handlade om antal kcal/dag. jämföra massa med väldigt hög protein, kycklingfärs tex mot lika mycket massa av något med >3% fett så får man i sig mer kcal även om det är en bra fördelning av protein,kolhydrater och fett. annars ser jag ingen direkt orsak till att ligga så högt för att gå ner. finns bättre sätt än att skära ner på kolhydrater och fett som behövs för ökad genomträngbar cellvägg och energi osv... aja off topic, måste avsluta.

    men ingen som testat 1,3-dim... oavsett syfte?
    Jag är nyfiken och ska införskaffa ny PWO. och funderar om man köra på VIP-X som vanligt och stacka med 1tab av primeforce´s eller ta en pwo med 1,3-dim. i.
    Oj. Missat detta inlägg helt, så jag kan väl börja svara lite nu. Att det endast är effektivt en gång per dag är nonsens. Källa på det? King Grub har flera gånger sagt att man kan ta EAA flera gånger. Även Eddie Vedder. Att ta EAA flera gånger istället för Whey är dock dyrare, men att hävda att det endast är effektivt en gång per dag är bullshit.

    Att du sen använder Body som källa är väl sådär. Body har en del bra grejer, javisst, men snackas en del skit därifrån med ska du veta. Det där med 3g protein per kgkv säger jag inte är fel. Timme tillexempel förespråkar väldigt mycket protein, men till exempel i deffguiden skriver King Grub att man ska ligga på åtminstone 2 gram protein per kilokroppsvikt.



    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
    Gabriel: hur gammal är du, har du om du testat JW alt. motsvarande?
    Hur är det relevant? JW, antar att du menar Jungle Warfare? Nej, jag har inte testat det. Jag har dock testat Rage på en Kolozzeumträff.

  13. #33
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Angående träning så tycker jag att Kolozzeum är ett bra forum att läsa på. Dock så kan jag tycka, och hålla med Robban, om att Kolo ibland är lite alltför SL-skadat. Jag tycker att Robban har väldigt intressanta idéer om att träna för volym. Jag tränar på STK i Sumpan och där är det väldigt mycket SL om man säger så. Finns dock ett par bodybuilders och jag har diskuterat träning med dem en del. Båda kör på samma koncept som Robban. Jag försöker blanda in både SL-utförande och TUT-utförande i mina pass. Efter att jag börjat eftersträva större TUT i diverse bröstövningar har de växt som aldrig förr. Rekommenderas starkt.

    https://www.flashback.org/t1244764



    Edit: Fredrik -> Finns en del att hitta på traningslara.se. Och det där med mattider, och att äta var tredje timme... Nja, är ju knappast ett måste om man säger så. Tycker att det är intressant att läsa Martin Berkhan (Grandmaster)s blogg om periodisk fasta. Han är väldigt kunnig och det är många som testat det med goda resultat, exempelvis Andreaz Engström och Langster.
    Senast redigerad av Gabriel den 2011-03-07 klockan 17:50.

  14. #34
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Brukar ta en sån här efter träning, smakar riktigt gott enligt mig (typ som mars) men pulver är nog billigare, jag föredrar dock dessa bars för det känns mer "naturligt" och som sagt smakar bättre än pulver.

    Maximum Protein Bar, 100 g - Gymgrossisten : Kosttillskott Protein Hälsokost Whey-80 Gainer Pro Träning Kreatin hittar du hos Gymgrossisten™

  15. #35
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ja den var ju minst sagt dyr practical ;)

    För er som är känsliga mot smaker, som jag (manlig, hehe) så är den här: Amino-Pro Essential, 448 g, Orange / Citrus - Gymgrossisten : Kosttillskott Protein Hälsokost Whey-80 Gainer Pro Träning Kreatin hittar du hos Gymgrossisten™ helt ok. EAA brukar vara mycket värre smakmässigt.

  16. #36
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av ljis Visa inlägg
    EAA brukar vara mycket värre smakmässigt.
    Fairings EAA "Fantasy Fruits" (inte riktigt va?!) är nog det vidrigaste jag smakat.

  17. Följande medlem gillade det här inlägget av Gabriel:


  18. #37
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Citat Ursprungligen postat av ljis Visa inlägg
    Ja den var ju minst sagt dyr practical ;)
    Jo men får dom gratis så för mig gör det inget :)

  19. Följande medlem gillade det här inlägget av practical:


  20. #38
    Medlem Elmtofts avatar
    Gruppering
    Norra Mellan
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Småland igen
    Jag vet inte om denna tråd ska behandla andra träningsformer än gym, men är det någon som tränar kampsport? Isåfall vilken och är det som ett komplement till gymmandet eller tvärtom?

  21. #39
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Elmtoft Visa inlägg
    Jag vet inte om denna tråd ska behandla andra träningsformer än gym, men är det någon som tränar kampsport? Isåfall vilken och är det som ett komplement till gymmandet eller tvärtom?
    Tränade kampsport tills för något år sedan då jag inte längre hade någon tid med det, tyvärr. Tränat kick- och thaiboxning i 4~ år och MMA något halvår eller något. Vet inte om du tränar någon kampsport, men mig veterligen använder dom flesta (?) gymmet som ett komplement till kampsporten. Beror ju givetvis vad du satsar på - kampsporten eller gymmet.

  22. #40
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Helvete alltså. Kom hem från gymmet för någon timma ~ sedan och snackade med en lite äldre. störtskön, polack innan jag drog hem. Sa att jag inte sett honom på länge och undrade vart han gömt sig; han svarade med att han körde tungt senast i måndag och kontrade med att det var jag som "slackat". Efter en kortare diskussion drog jag hem och fick ett samtal av brorsan som sa att han fått hjärnblödning och ambulans tillkallats. Helvete vad bekymrad jag är, hoppas verkligen att han kryar på sig och att det inte är så allvarligt som jag tror...


    Avd: Träning - övrigt?.....

Sidan 2 av 27 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 10:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •