Sidan 1 av 27 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 527

Ämne: Träning

  1. #1
    Medlem Da_Bombs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Linköping

    Träning

    Jag var tvungen att lägga av med fotboll i våras pga en skada och har nyligen börjat gymma. Självklart vill man ju få ut max av träningen och har då tänkt på proteinpulver. Måste väl finnas folk här inne som är lite mer insatta i frågan än mig?

    1. Vilken typ av tillskott ska jag köpa och vart gör jag det smidigast/billigast?
    2. Hur ofta ska jag ta? Bara träningsdar eller vilodagarna med?
    3. Är det mycket bättre med proteintillskott än mat tex? Är pulver mycket bättre än tex Gainomax?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Ouf, ett väldigt stort ämne. Jag själv har gymmat i ungefär 1 år nu(efter att ha slutat med hockey pga skada i ljumsken) och har kört proteinpulver mestadels, då 1 gång per dag i genomsnitt kan man väl säga. Jag har också provat på och använt kreatin, vilket är ett naturligt kosttillskott som finns bla i kött, dock i små mängder. Men jag kände tyvärr ingen skillnad(provade i 1 månad, efter uppbyggnadsfasen). Funkar heller inte på alla, samt biverkningar för vissa också, som inte är så roliga. Men det gör iaf att musklerna växer "snabbare" samt att man återhämtar sig mycket snabbare. Om det funkar.
    Finns väldigt många affärer att köpa allting på samt fråga om råd. Eller prata med en personlig tränare för råd.
    www.gymgrossisten.com är en internetbutik som har i stort sett allt. Träningsspecialisten är en bra butik som har nästan allt också.
    Doseringar står oftast på förpackningen, kanske inte när det gäller proteinpulver, det är lite valfritt. Men det finns bra många teorirer om när att ta det som bäst osv. Finns att läsa på diverse gymforum. Typ kolezzeum forumet.
    Eftersom musklerna växer när man vilar så växer ju musklerna såklart inte bara den dagen du tränat, utan de växer i flera dagar efteråt. Så därför ska man heller inte träna samma muskelgrupp flera gånger per vecka.
    Personligen så tycker jag att proteinpulver räcker. Men det beror helt på personen, och vad ens mål är. Vill man gå upp i vikt finns gaino pulver, vill man gå ner kan man ju prova massa olika som typ fettkapslar(även om det kanske inte funkar så var det ändå ett exempel). Sen finns det omega 3 tabletter om man är på deffning o inte får i sig tillräckligt mycket osvosvosv. Finns HUR mycket som helst.
    Men en sak är säker, att kosten är MINST lika viktig som själva träningen. Om inte viktigare, om du vill nå snabbast och bäst resultat. Så du kan inte käka proteinpulver ist för måltider. Man behöver fett, kolhydrater samt proteiner för att nå bäst resultat. Inte bara käka kött och proteinpulver o tror du blir värsta biffen inom en månad, så är det inte.

    Finns som sagt hur mycket som helst att snacka om och spekulera om vad som är bäst osv. Kan inte dra ut på det alltför mycket men är det något om det jag skrivit du undrar över kan du bara få dra iväg ett PM!
    Senast redigerad av Frunken den 2010-10-20 klockan 17:56.

  3. #3
    Ive
    Ive är inte uppkopplad
    Medlem Ives avatar
    Reg.datum
    May 2010
    1. Beror ju helt på vad du vill åstadkomma. Men protein är alltid bra. Jag kör själv Weigh 80 vilket jag tycker är helt okey.
    2. Hur ofta tränar du? Det skadar dock inte att ta även på vilodagar.
    3. (bra)Mat är bra, du får i dig andra ämnen som också är viktiga fast det är ofta svårt att få i sig tillräckligt. För att få tillräckligt med protein får du äta en jävla massa mat. Av vad jag hört är gainomax inte mycket att ha så jag tar hellre protein pulver.

    Nu ska det tilläggas att jag inte är så hemskt insatt i detta så tro hellre på andra ifall nån annan kommer med något bra svar. Men det är åtminstone en början.

  4. #4
    Medlem Da_Bombs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Linköping
    Det jag vill är att bygga upp relativt stora och framförallt funktionella muskler.

    Korn du rekommenderar alltså att man ska dricka varje dag? Ett kilo pulver räcker inte så länge då väl? (Orkar inte räkna). Är det värt även om man som jag inte tränar jätte mycket? Är det något speciellt protein man ska ha?

    Edit: Tänkte gå ner till lokala gymbutiken imorgon, känns som han bara kommer vilja kränga det dyraste, därför jag vill höra mig för lite.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Citat Ursprungligen postat av Da_Bomb Visa inlägg
    Det jag vill är att bygga upp relativt stora och framförallt funktionella muskler.

    Korn du rekommenderar alltså att man ska dricka varje dag? Ett kilo pulver räcker inte så länge då väl? (Orkar inte räkna). Är det värt även om man som jag inte tränar jätte mycket? Är det något speciellt protein man ska ha?

    Edit: Tänkte gå ner till lokala gymbutiken imorgon, känns som han bara kommer vilja kränga det dyraste, därför jag vill höra mig för lite.
    Alltså, jag brukar träna ca 3ggr i veckan, om jag inte åker bort eller är sjuk osv, och då tycker jag att det passar bra med en extra proteinkick för musklerna, då de växer aktivt varje dag eftersom jag tränar 3ggr i veckan. Men är jag t.ex. sjuk så dricker jag inte proteinpulver, eller om jag åker iväg i 2 veckor så dricker jag inte heller. Utan endast när jag aktivt tränar. Så det beror på hur mkt du ska träna. Sen så är ju inte proteinpulver ett mirakelpulver. Utan det hjälper endast lite. Att göra träning i normal takt utan nånting kanske känns tråkigt men resultaten kommer inte efter nån månad, utan efter kanske 6 månader ser man resultat liksom. Så det gäller att ha tålamod också, inte leta efter den enkla utvägen.
    Jag dricker Sport WNT Triple-Protein. Och då är det en skopa med 2 dl mjölk/vatten som gäller. Per dos.

    Jag tycker du ska dra ner till din lokala gymbutik och fråga lite saker du undrar över. Alla på internet har inte full kunskap som dom har och många säger olika saker som är fel/rätt. Vilket blir förvirrande. Så dra ner dit o fråga lite, eller kontakta ditt gym där du ska träna och fråga om en personlig tränare om han kan ge lite tips.

  6. #6
    Medlem
    Gruppering
    TyresöGnagare
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Jag har tränat seriöst 5dar/v i 5år nånting, testat och läst det mesta.
    Det finns många kosttillskott som bara skit, ett lätt sätt att få bra koll på kosttillskott är forum under trådar som kosttillskott och produktrecensioner. även guider som kan vara fördelaktigt att läsa som tex deff.
    Bra info och motivation är att läsa tidningen BODY som många gånger har värdefulla tips.
    Är man helt ny och inte känner för att gå igenom hela kroppen med en PT för att sen glömma allt finns det böcker som anatomisk guide som hjälpte mig i början att hitta alla muskler under träning.

    3 svenska forum.
    optimalbody
    BODY
    kolozzeum

    2 stora kosttillskotts shopar som är snabba,pris garantier och seriösa.
    MM Sports
    GV / gymvaruhuset


    1. val att kosttillskott beror på ditt mål med träningen. (min "bas" idag är eaa,whey100%,PWO)
    2. beror på vilka kosttillskott.
    3. bra kosttillskott är aldrig bättre än bra mat. Gainomax är dyrt och mycket kolhydrater.

    ...bla bla bla...

  7. Följande medlem gillade det här inlägget av Fredrik:


  8. #7
    Medlem Da_Bombs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Linköping
    Tack för svaren.

    Jag har varit och pratat med gymbutiken i stan, han rekommendera att jag skulle köra på Gainer och det är väl det jag kommer göra.
    På 3an så r det klart att man inte kan ersätta maten med kosttillskott men enligt honom i butiken så är det bättre att dricka en gainer direkt efter träningen än att äta mat för kroppen kan ändå inte ta upp mer protein och så än vad du får ifrån pulvret och du kan ta upp pulver så mycket snabbare och lättare.

  9. #8
    Medlem
    Gruppering
    DSM
    Reg.datum
    May 2010
    edit
    Senast redigerad av Lofbe1891 den 2010-10-24 klockan 22:40.

  10. #9
    Medlem
    Gruppering
    TyresöGnagare
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Direkt före och efter träning rekommenderar jag aminosyror och då EAA. orsak
    EAA som jag använder,står lite text om den också därav länk.

    Mitt tips är att köra EAA och whey100(vassle, snabb protein) och äta mer mat för kcal överskott ist för gainer.
    gainer är onödigt för de allra flesta även på träningsdagar. Tveklöst inget att dricka på vilodagar.tips för dig som vill upp i vikt


    Kreatin är nog det ända kosttillskottet som bevisat är "muskelbyggande" efter uppladdning.
    visa säger sig vara none-responder på olika sorters kreatin men oavsett phbuffer så tas det upp. så den billigaste sorten monohydrat ska fungera. monohydrat ses som vätskebindande och inte första valet hos distansatleter
    Kreatin är en del i ATP, energin som musklerna använder.
    Det är löjligt billigt så det är värt att införskaffa. Men räkna inte med att märka skillnaden.

    PWO/pre-work är ett roligt kosttillskott som tas ~30min före träning. värt att prova på när man tränat ett tag. bra kick om man dricker/tränar ~2h efter senaste måltiden(kolhydraterna). (kreatin finns i alla pwo så det behöver man inte ta på träningsdagar)
    Har man kört en PWO så vill man inte sluta, så var beredd att lägga ett par hundra i månaden om du ska prova.

    Om någon tävlar något så kan det vara bra att tänka på att många kosttillskott kan vara dopingklassat
    men fortfarande lagligt.

  11. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Det absolut bästa att ta innan och efter träning är EAA. Tråden om EAA - Kolozzeum forum En grymt bra FAQ

    Jag dricker EAA innan och efter träning, samt vassle 1-2 gånger per dag mellan måltider. Försöker även äta mat som innehåller mycket protein. Att ta extra tillskott för att få i sig mer kolhydrater tycker jag inte behövs, det kan man få i sig genom vanlig mat. Det här råder det såklart delade meningar om och det finns många olika åsikter om allt det här.
    Läs på om det och bilda dig en egen uppfattning är mitt råd.

    Jag testade kreatin ett tag, men blev dålig i magen av det så la av med det.

    Hur tränar du nu? Något schema du följer?
    Senast redigerad av ljis den 2010-10-24 klockan 22:12.

  12. #11
    Medlem
    Gruppering
    TyresöGnagare
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Hur många är det på forumet som tränar styrka eller någon form av kampsport?
    för att (förhoppningsvis) undvika onödigt många inlägg kan du väl trycka "gilla" på det här inlägget.

  13. Följande 14 medlemmar gillade det här inlägget av Fredrik:


  14. #12
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Du behöver inte ta ett enda kosttillskott. Proteinpulver tar du vid behov och kan välja att inte ta det en dag, men ta det tre gånger nästa dag. En tumregel brukar vara att man ska ta 2g protein per kgkv, men vissa ligger över detta.

    Finns mycket att säga om träning; men det mesta kan du läsa om på:
    kolozzeum.com samt traningslara.se



    1. Vilken typ av tillskott ska jag köpa och vart gör jag det smidigast/billigast? Du behöver inte köpa något tillskott, speciellt inte nu i början
    2. Hur ofta ska jag ta? Bara träningsdar eller vilodagarna med? upp till dig och det beror på vad för tillskott
    3. Är det mycket bättre med proteintillskott än mat tex? Är pulver mycket bättre än tex Gainomax? Varför skulle det vara bättre? Vassleprotein finns i mat. Gainers är maltodextrin och protein och Gainomax är jävligt dyrt. Jag skulle antagligen välja en liter mjölk istället

  15. #13
    Medlem Da_Bombs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Linköping
    Tackar för alla svaren.

    Att proteintillskott är bättre direkt efter träning skulle vara för att kroppen inte behöver bryta ner det som den måste med mat.
    Men ja, verkar som det mesta funkar.

  16. #14
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Katabolismen är större än anabolismen tills dess att aminosyror tillförs. Att proteinpulver skulle vara bättre än mat är skitsnack.

  17. #15
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    1. Priser varierar från sida till sida men gymvaruhuset.se brukar ha bra priser och bra kvalite på sina produkter. Rekomenderar deras egna EAA FX, billigt och bra.
    2. Personligen tar jag bara EAA på träningsdagar, före och efter träning.
    3. Äter du bra mat så är det mycket bättre än proteinpulver. Glöm inte att proteinpulver bara är ett tillskott och inget som ska ersätta maten.

    Vill du sen över huvud taget få ut något bra av din träning så måste du lägga upp ett bra kostschema. Sätt dig och läs på riktigt ordentligt om just kosten och fråga runt så du verkligen kan lägga upp ett bra kostschema. Sköter man kosten bra så kommer också resultaten som man vill ha så småningom.

  18. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Citat Ursprungligen postat av GabrielAIK Visa inlägg
    Katabolismen är större än anabolismen tills dess att aminosyror tillförs. Att proteinpulver skulle vara bättre än mat är skitsnack.
    Proteinpulver är absolut inte bättre en mat. Men jag dricker vassle för att få i mig mer protein då jag har svårt att få i mig all mängd protein jag behöver från maten. Sen att inta EAA i samband med träning är ju genom forskning bevisat att det är det bästa. Att inta extra kolhydrater genom kosttillskott i samband med styrketräning har jag aldrig förstått mig på.
    Senast redigerad av ljis den 2010-11-09 klockan 20:53.

  19. #17
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av ljis Visa inlägg
    Proteinpulver är absolut inte bättre en mat. Men jag dricker vassle för att få i mig mer protein då jag har svårt att få i mig all mängd protein jag behöver från maten. Sen att inta EAA i samband med träning är ju genom forskning bevisat att det är det bästa. Att införa extra kolhydrater i samband med styrketräning har jag aldrig förstått mig på.
    Som sagt, vid behov kan man ta proteintillskott, vilket jag också gör i form av Whey-80. Att sedan höja EAA till skyarna bör man nog inte göra, finns mycket att läsa om detta i EAA-tråden. EAA smakar f.ö. råttgift... men äckligt -> opti :D
    Senast redigerad av Gabriel den 2010-11-09 klockan 20:53.

  20. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Haha smakat Fairings fantasy fruits eller? Får fan kväljningar bara jag tänker tillbaks på de ^^

  21. #19
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Den jag har i åtanke... Fantasy Fruits, vilket skämt.

  22. #20
    Medlem
    Gruppering
    TyresöGnagare
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Body Science´s eaa smakar inte dumt alls! (mmsports märke)


    EAA är bara effektivt 1ggr/dag, vid behov av att stimulera proteinsyntesen kan man använda BCAA.
    enligt fler forum och BODY tidningen så ska man ligga på minst 3g protein/kg kroppsvikt. sen säger visa att om man ligger väldigt högt så händer väldigt mycket i viktnedgång. personlig tanke där är att det blir mycket mer fysisk mat av mer protein och kan då ligga på lägre kcal intag/dag.

    Någon här som provat Jack3d, crack eller Jacked-XXX som innehåller 1,3-dim..?
    och/eller bara primaforce 1,3-dim. i renform och kan berätta om det är kännbar skillnad?

Sidan 1 av 27 12311 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 10:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •