Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Supporter Liaison Officer

  1. #1
    Medlem Ikaros Tasss avatar
    Gruppering
    АИК Солн
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Östermalm, Stockholm

    Supporter Liaison Officer

    Från Svenskafans.

    Supporter Liaison Officer


    SLO-handboken, som tagits fram i samverkan med europeiska supporterorganisationer, inleds med ett förord som är skrivet av UEFA:s president Michel Platini. Fransmannen slår direkt fast att supportrarna är hjärtat livsnerven i den professionella fotbollen och att SLO-handboken syftar till att förbättra dialogen och samverkan mellan klubbarna och dess supportrar. UEFA anser att dialog visar på fotbollens natur som en sport med många olika intressegrupper vars åsikter behöver lyssnas på. Länge har supportrarna ignorerats i den här dialogen, men nu ska även de ses som viktiga aktörer/medlemmar av fotbollsfamiljen.

    SLO-systemet härstammar från Tyskland där det tyska fotbollsförbundet, riksidrottsförbundet och politiker på nationell och regional nivå gick samman för att komma till rätta med den huliganism som drabbat Tyskland under 1970- och 80-talen. 1992 introducerades ett nytt nationellt koncept för sport och säkerhet, där en del handlade om just ökad samverkan med supporterrörelsen genom att införa SLO-rollen samtidigt som man ökade kraven på säkra arenor förtydligade formerna för samverkan mellan alla inblandade aktörer. Arbetet visade sig bli så framgångsrikt att SLO-rollen senare infördes som ett licenskrav från den tyska ligaorganisationens sida.

    Hela systemets grundtanke är att om supportrar inkluderas och ges möjlighet att säga sitt om hur de behandlas så kommer de också att uppföra sig bättre, medan exkludering och repression tydligt har visat sig inte fungera. Istället för att ses som potentiella ordningsstörare ska supportrar ses som människor som är kapabla att aktivt bidra till sin klubbs utveckling. SLO-funktionen är tänkt att underlätta för supportrar att bli mer ansvarsfulla partners och öka kvalitén och formerna för dialog mellan klubb och supportrar. Målet är att uppmuntra supportrar att ta ansvar för sitt eget agerande. Självreglering bland supportrarna ses som den bästa formen av prevention och SLO-funktionen har som regel bättre förutsättningar än säkerhetsansvariga att uppnå detta eftersom denne själv ska vara en del av klubbens supporterscen. Genom att etablera ett nätverk av SLO:s på nationell och europeisk nivå kan man även sprida kunskap och lyckade exempel på hur man kan utveckla samverkan mellan exempelvis supportrar, klubbledning och säkerhetsorganisationen. De här tankarna kommer från högsta nivån i UEFA och ska nu implementeras i de nationella förbunden.


    Definition av rollen Supporter Liaison Officer:
    - SLO ska vara en bro mellan supportrarna och klubben och ska hjälpa till att förbättra dialogen mellan de två parterna.
    - SLO:s arbete är beroende av den information de får från båda sidor och deras roll förutsätter att båda parter ser dem som trovärdiga.
    - SLO informerar supportrar om vilka beslut klubbledningen tagit, och åt andra hållet, kommunicerar supportrarnas åsikter i olika frågor till klubbledningen.
    - SLO ansvarar för att bygga relationer, inte bara med olika supportergrupper, utan även med polis och säkerhetsansvariga.
    - SLO samverkar med sina SLO-kollegor från andra klubbar inför matcherna i syfte att bidra till att supportrarna ska följa gällande säkerhetsriktlinjer.


    Positiva erfarenheter från de länder som har tillämpat SLO-systemet:
    - en direkt kommunikationskanal mellan klubbar, nationella förbund och supportrar.
    - förbättrade relationer med sina supportrar.
    - bättre insyn i hur supportrarna struktur och uppfattningar ser ut, vilket underlättar då problem ska lösas.
    - bättre organiserade supportrar.
    - bättre transparens åt båda sidor, vilket leder till bättre feedback, förbättrade beslutsprocesser och färre missförstånd.
    - förbättrad dialog mellan supportrar till olika klubbar.
    - mindre ordningsstörningar/bättre konfliktlösningsmetoder.
    - bättre atmosfär på och runt arenorna.
    - högre intäkter genom större publik, ökad souvenirförsäljning, fler sponsorpartners och supportrar som identifierar sig med sin klubb i högre omfattning.


    Hur och vem ska man utse till klubbens SLO?
    Det är respektive klubbs ledning som ansvarar för att anställa en SLO. De viktigaste kriterierna är att personen i fråga är välkänd bland klubbens supportrar och åtnjuter en bred acceptans samt förstår SLO-rollens olika målgrupper väl. Vissa klubbar kan tänkas bli frestade att nominera en SLO som inte i första hand kommer från supportersbasen (exempelvis en gammal spelare), men i SLO-handboken är UEFA mycket tydliga med att det inte är en lyckad lösning. Flera exempel där så har skett har slutat med att personen ganska snabbt sagt upp sig på grund av den krävande rollen och de krav på erfarenhet och kunskap som krävs.

    UEFA är också mycket tydliga med att rollen som SLO respektive säkerhetsansvarig är två helt olika saker som inte kan kombineras. SLO-rollen ska besättas av en person från supportrarna själva, så långt det är möjligt. En SLO måste vara närvarande bland fansen, han måste känna dem och vara accepterad av dem. Endast då kan han känna av känslostämningarna bland supportrarna. Endast då kan han förstå de problem som supportrarna upplever och vilka behov och önskemål de har. För att upprätthålla supportrarnas förtroende måste en SLO även kunna handskas varsamt med känsliga uppgifter han får veta av fans, och klubbarna måste ha förståelse för att en SLO inte kan föra vidare allt han får veta. Medan en säkerhetsansvarig endast ser själva regelöverträdelsen, ska SLO kunna se hela processen som leder fram till överträdelsen. UEFA rekommenderar därför att man anställer en genuin supporter till den här rollen.

    Rekommendationen är att SLO-rollen ska vara en heltidstjänst och i större klubbar finns exempel på att man har flera stycken. I mindre länder där det inte är ekonomiskt möjligt att anställa en person på heltid skriver UEFA i handboken att man kan överväga en deltidsanställning alternativt att tjänsten kombineras med andra uppgifter i klubben. Det finns även exempel på klubbar där SLO-tjänsten utförs på ideell grund och där endast kostnadsersättning utgår och exempelvis i Österrike bidrar det nationella förbundet med pengar.

    Här är även ett inlägg från SFSUs sida.
    Senast redigerad av Ikaros Tass den 2011-12-30 klockan 04:05.

  2. #2
    Medlem Ikaros Tasss avatar
    Gruppering
    АИК Солн
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Östermalm, Stockholm
    Det känns ju inte som något jättenytt. Det finns redan en dialog mellan supportrar, klubbar och förbund i Sverige, så jag förstår ärligt talat inte vad det är som skulle vara "nytt" med detta.

    Personligen tycker jag att vi redan har långt gånga erfarenheter av detta genom SFSU(Svenska Fotbollssupporterunionen), där vi har Victor Capel som representant och dessutom ordförande.

    Det känns alltså mer som om detta är något som behövs i Östeuropeiska länder där det ofta är tvister mellan klubbar och supportrar och där inte en minsta tillstymmelse till dialog finns.

    Nu vet jag inte om vi redan har en officiellt utsedd person för denna position, men på rak arm så känns väl Victor Capel som ett väldigt bra namn.

    Som sagt, detta är väl inget jättesteg för klubbar i Sverige då dialogen redan finns, men att man skulle kunna starta en ordentlig dialog mellan denna "SLO" och UEFA är absolut något intressant. Nu vet jag inte om det är så UEFA har tänkt eller inte, men det vore väl annars något de bör spinna vidare på.

    Att allt ska behöva gå genom vår klubb känns onödigt. Det finns väl mindre frågor som skulle kunna gå direkt från denna "SLO" till UEFAs bas.

    Just nu förs väl dialogen såhär Supportrar > Klubb > Förbundet > UEFA, vilket känns lite väl "överdrivet".

    Vad tycker ni? Vad vet ni om detta?

    Jag är som sagt helt ny inom ämnet...

    För övrigt ett otroligt fult namn på en post...
    Senast redigerad av Ikaros Tass den 2011-12-30 klockan 04:01.

  3. Följande medlem gillade det här inlägget av Ikaros Tass:


  4. #3
    Medlem Nidhöggs avatar
    Gruppering
    Livstidsmedlem i AIK + BA
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Peking
    Jag är helt klart för detta..
    Finns många argument om varför det är bra, men jag nöjer mig med att påminna om skillnaden i kommunikation med AIK Ishockey sen Gunnar Goude kom hit, och hur gärna vi vill att en sådan person från AIK Fotboll fanns representerad här.
    Öppen dialog kan aldrig vara fel, även om det är lite synd att det ska behöva vara genom tvingande regler.

  5. #4
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Citat Ursprungligen postat av Ikaros Tass Visa inlägg
    Det känns ju inte som något jättenytt. Det finns redan en dialog mellan supportrar, klubbar och förbund i Sverige, så jag förstår ärligt talat inte vad det är som skulle vara "nytt" med detta.

    Personligen tycker jag att vi redan har långt gånga erfarenheter av detta genom SFSU(Svenska Fotbollssupporterunionen), där vi har Victor Capel som representant och dessutom ordförande.

    Det känns alltså mer som om detta är något som behövs i Östeuropeiska länder där det ofta är tvister mellan klubbar och supportrar och där inte en minsta tillstymmelse till dialog finns.

    Nu vet jag inte om vi redan har en officiellt utsedd person för denna position, men på rak arm så känns väl Victor Capel som ett väldigt bra namn.

    Som sagt, detta är väl inget jättesteg för klubbar i Sverige då dialogen redan finns, men att man skulle kunna starta en ordentlig dialog mellan denna "SLO" och UEFA är absolut något intressant. Nu vet jag inte om det är så UEFA har tänkt eller inte, men det vore väl annars något de bör spinna vidare på.

    Att allt ska behöva gå genom vår klubb känns onödigt. Det finns väl mindre frågor som skulle kunna gå direkt från denna "SLO" till UEFAs bas.

    Just nu förs väl dialogen såhär Supportrar > Klubb > Förbundet > UEFA, vilket känns lite väl "överdrivet".

    Vad tycker ni? Vad vet ni om detta?

    Jag är som sagt helt ny inom ämnet...

    För övrigt ett otroligt fult namn på en post...
    Du blandar nog ihop olika personers roller här... SFSU och Victor Capel för supportrarnas talan i ett större perspektiv ja, men SLO ska vara en person/funktion hos klubben för att hantera dialogen med supportrarna på ett strukturerat sätt. Gunnar Goude gör ju exakt det för AIK Ishockey ABs sida. Många har ju efterlyst en representant för AIK Fotboll AB här på forumet men ingen verkar vilja ta i frågan... Jag, personligen har ingen aning om hur kommunikationen ser ut mellan supportergrupperna och AIK fotboll eller vem man pratar med.

    Angående namnet på posten så är det väl ett rätt talande uttryck för funktionens roll. Officer hänvisar bara till att det är en person på ledningsnivå (vilket är bra!) jmf Chief Executive Officer -CEO (VD) och Cheif Financial Officer - CFO (ekonomi dir.) Titeln behöver man ju inte haka upp sig på, anglosaxiska titlar brukar låta lite svulstiga :)
    Senast redigerad av Saerimner den 2011-12-30 klockan 10:07. Anledning: Stavfel

  6. #5
    Medlem Ikaros Tasss avatar
    Gruppering
    АИК Солн
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Östermalm, Stockholm
    Citat Ursprungligen postat av Saerimner Visa inlägg
    Du blandar nog ihop olika personers roller här... SFSU och Victor Capel för supportrarnas talan i ett större perspektiv ja, men SLO ska vara en person/funktion hos klubben för att hantera dialogen med supportrarna på ett strukturerat sätt. Gunnar Goude gör ju exakt det för AIK Ishockey ABs sida. Många har ju efterlyst en representant för AIK Fotboll AB här på forumet men ingen verkar vilja ta i frågan... Jag, personligen har ingen aning om hur kommunikationen ser ut mellan supportergrupperna och AIK fotboll eller vem man pratar med.

    Angående namnet på posten så är det väl ett rätt talande uttryck för funktionens roll. Officer hänvisar bara till att det är en person på ledningsnivå (vilket är bra!) jmf Chief Executive Officer -CEO (VD) och Cheif Financial Officer - CFO (ekonomi dir.) Titeln behöver man ju inte haka upp sig på, anglosaxiska titlar brukar låta lite svulstiga :)
    Är det inte mer tänkt som ett "språkrör"/en representant för supportrarna?
    En person som ska föra supportrarnas talan i en dialog?

    Eller har det hela med en person ur klubben som ska föra en dialog ifrån klubbens håll?

    Lite oklart. Det står att en representant skall väljas ut av supportrarna.

    ---

    Att AIK fotboll fortfarande inte har en officiell representant här på forumet är för mig ett mysterium.
    Det kan knappast ha undgått fotbollen att hockeyns representation här på forumet har varit väldigt bra för alla parter.

    Varför har man inte reggat sig tidigare? Det är knappast så att man måste vara så extrem som AIK Ishockey AB att sitta online vid midnatt under Julafton, utan att bara vara inne en liten stund när man har tid och svara på frågor och föra en direkt dialog som alla kan delta i.

    Jag har själv slängt iväg 2-3 mejl till fotbollen ang. detta det senaste året, men har inte blivit besvarad på något av dem.

  7. #6
    Medlem Nidhöggs avatar
    Gruppering
    Livstidsmedlem i AIK + BA
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Peking
    Citat Ursprungligen postat av Ikaros Tass Visa inlägg
    Är det inte mer tänkt som ett "språkrör"/en representant för supportrarna?
    En person som ska föra supportrarnas talan i en dialog?

    Eller har det hela med en person ur klubben som ska föra en dialog ifrån klubbens håll?

    Lite oklart. Det står att en representant skall väljas ut av supportrarna.
    Du har nog missuppfattat lite..
    Det är i slutändan klubben som tillsätter tjänsten och anställer en person, men det rekommenderas att personen blir vald av supportrarna för att säkerställa ett högt förtroende.
    Personen ska sedan ha inblick i det dagliga arbetet med supporterfrågor och kunna lyfta in frågor i möten med klubben.
    Det är ändå skillnad på en officiell representant och någon som Victor Capel, inget ont om Victor som gör ett kanonjobb, men det är ingen inom AIK som egentligen måste bry sig om vad han säger.
    Och det blir ju också svårt för en person som inte arbetar inom klubben att påverka det dagliga arbetet, t.ex. fråga AIK Säk varför en insats såg ut som den gjorde.
    En representant inom AIK har betydligt lättare att föra fram frågorna direkt.
    Personen ska alltså vara representant för AIK, men arbeta för supportrarna.


    Citerar stycken från texten, "Det är respektive klubbs ledning som ansvarar för att anställa en SLO. De viktigaste kriterierna är att personen i fråga är välkänd bland klubbens supportrar och åtnjuter en bred acceptans samt förstår SLO-rollens olika målgrupper väl. Vissa klubbar kan tänkas bli frestade att nominera en SLO som inte i första hand kommer från supportersbasen (exempelvis en gammal spelare), men i SLO-handboken är UEFA mycket tydliga med att det inte är en lyckad lösning.

    SLO-rollen ska besättas av en person från supportrarna själva, så långt det är möjligt. En SLO måste vara närvarande bland fansen, han måste känna dem och vara accepterad av dem. Endast då kan han känna av känslostämningarna bland supportrarna. UEFA rekommenderar därför att man anställer en genuin supporter till den här rollen."

  8. #7
    Medlem
    Gruppering
    Sol Invictus
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Jimmy Wallingstam hade mer eller mindre ett sånt uppdrag ett tag, men fick gå när det skulle sparas pengar, om det fanns andra bakomliggande orsaker har jag inte lyckats luska ut.

    Annars är dialogen bättre eller sämre beroende på vilken styrelse vi har, idag är den väldigt god skulle jag vilja påstå. Men för att samtliga supportrar ska känna sig representerade i de möten som hålls så krävs det mer eller mindre att de engagerar sig i en supporterklubb.

    Vad gäller representant här på forumet så har det framförts, men AB-styrelsen har idag ingen som har den tiden/engagemanget det ändå krävs att sitta här. De skulle behöva anställa någon och det känns inte riktigt som en prioritet i dagens ekonomiska situation.

  9. #8
    Supermoderator ryckets avatar
    Gruppering
    AÜA
    Reg.datum
    May 2010
    En person inom AIK som har allas förtroende och som säkert hade passat i rollen är väl Segui.
    Han blev väl tillsatt på en position med syftet att föra supportrar och styrelsen närmare i slutet av Bystedt-eran?

  10. #9
    Medlem bangura1891s avatar
    Gruppering
    Gnaget Inferno & Fullast på bussen
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Östra Aros
    Spontant känns det som att det är väldigt ont om tid vad gäller att nominera en representant, men det här kommer kanske inte som en chock för klubbarna och de är kanske redan klara över vem som ska nomineras.

    Dock undrar jag om vi supportrar kommer ha någon talan när det gäller vem som blir AIK:s SLO? Skulle inte skada med lite mer information eller att AIK går ut med hur man tänker handskas med frågan.

    En annan fråga är hur mycket det här egentligen kommer att förändra klubben och supportrarnas situation? Eftersom dialogen i dagsläget verkar vara god mellan parterna, men jag är kanske inte rätt man att uttala mig om detta, då jag inte är insatt alls över hur dialogen förs mellan supportrar/klubben.

    På det hela taget känns det positivt att UEFA försöker att skapa dialog mellan fotbollens viktigaste del (supportrarna) och klubbarna. Det kommer ju knappast innebära några negativa förändringar med någon som framför vår talan för klubben.

  11. #10
    Medlem Hasss avatar
    Gruppering
    Mentala 2(27)
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Orminge
    Tycker vi klonar Gunnar

  12. Följande 2 medlemmar gillade det här inlägget av Hass:


  13. #11
    Medlem Nidhöggs avatar
    Gruppering
    Livstidsmedlem i AIK + BA
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Peking
    Citat Ursprungligen postat av Burk-Janne Visa inlägg
    Vad gäller representant här på forumet så har det framförts, men AB-styrelsen har idag ingen som har den tiden/engagemanget det ändå krävs att sitta här. De skulle behöva anställa någon och det känns inte riktigt som en prioritet i dagens ekonomiska situation.
    Men att anställa någon är väl precis vad som kommer behövas iochmed att det, som jag förstått det, blir obligatoriskt?

    //via Tapatalk

  14. #12
    Medlem
    Gruppering
    Sol Invictus
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    läs: anställa någon ny.

  15. #13
    Medlem Nidhöggs avatar
    Gruppering
    Livstidsmedlem i AIK + BA
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Peking
    Citat Ursprungligen postat av Burk-Janne Visa inlägg
    läs: anställa någon ny.
    Det var precis det jag läste? :)
    Rekommendationen är att det ska vara en heltidstjänst, vilket jag tycker passar in för AIK med tanke på klubbens storlek.
    Inget säger väl egentligen att denna person måste vara bunden till endast fotbollssektionen, även om det kanske kan vara rörigt att jobba med flera sektioner.
    Men jag tycker att det vore väldigt önskvärt med en eller två personer anställda för att hantera supporterfrågor för både hockey och fotbollssektionen, och då kan man även dela kostnaderna.
    Men resulterar det i bättre dialog och ökat publiksnitt så är det bara att köra
    Senast redigerad av Nidhögg den 2011-12-30 klockan 15:15.

  16. #14
    Medlem Konnes avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Solna
    Är det verkligen säkert att det behövs en nyanställning? Det står t.ex. "att man kan överväga en deltidsanställning alternativt att tjänsten kombineras med andra uppgifter i klubben" om man inte har ekonomisk kraft att anställa någon på heltid men att det är rekommendationen.

    Skulle det inte kunna vara så lätt som att AIK "bara" byter namn på Seguis ena halvtidstjänst (värdegrundsansvarig) och döper om den till SLO?

    Ni vet alla redan vad Segui har för arbetsuppgifter men: "Sammanhållande länk mellan supportrar och AIK Fotboll. Extern och intern kommunikation. Utveckla, implementera och upprätthålla värdegrund inom AIK Fotboll som en förlängning av AIK-Stilen."

    Låter för mig väldigt likt SLO...

  17. #15
    Medlem
    Gruppering
    Sol Invictus
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Ja, alltså den rollen som beskrivs finns idag och har väl mer eller mindre funnits hos oss en längre tid. Jimmy va den länken ett tag, Johan ska vara den länken idag(många bollar i luften), Henrik Koch försöker hålla den rolen från och till(åtminståne när han vet att vi inte komemr skälla på honom) och det finns fler i både styrelsen och på kansliet som värnar om dialog med supportrarna.

    Sen ska man väl inte glömma att även tex Per Bystedt sa sig vara vän av kommunikation med supportrar/medlemmar, men det va väl sådär, är inte optimalt om man kommunicerar ut en sak och sen i verkligheten agerar tvärtemot det som sas.

  18. #16
    Supermoderator ryckets avatar
    Gruppering
    AÜA
    Reg.datum
    May 2010
    Det verkar ju ändå som att ni organiserade supportrar har en hyffsad dialog med styrelsefolk inom AIK Fotboll. Det tråkiga är väl att vi frimurare inte får ta del av dialogen. Självklart har vi oss själva att skylla när vi inte organiserar oss men GG har ju på ett beundransvärt sätt fått oss latmaskar att känna oss mer delaktiga än någonsin.

    Jag önskar och hoppas att AIK Fotboll kommer prioritera forumdialogen med supportrar mer i framtiden. Hade gärna sett en representant från varenda sektion inom AIK! Segui får gärna avvara lite av sin tid för att nöta AIKforum! :)

  19. #17
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm
    Bara för att du är medlem får du inte veta allt du vill... GG's medverkan här gör ju mycket av det alldagliga tillgängligt på ett enkelt sätt. Så prio på onlinemedverkan ifortsättningen AIK Fotboll AB!

Liknande ämnen

  1. Supporter- och läktarbilder
    Av MJ_Palmyra i forum Media
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2015-08-27, 12:45
  2. Supporterkulturen ute i Europa
    Av EHS i forum Övrig supporter/läktarkultur
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 00:23
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 05:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •