Diskutera medlemskap i AIK.
- Hur kan vi få fler medlemmar?
- Vilka ytterligare fördelar borde medlemmar ha?
Etc.
Diskutera medlemskap i AIK.
- Hur kan vi få fler medlemmar?
- Vilka ytterligare fördelar borde medlemmar ha?
Etc.
När jag blev medlem i Newcastle United härom året så fick man ett medlemskapspaket, bestående av :
1 medlemspin
1 medlemshalsduk (Helt svart, tunn och med ett litet silvrigt märke)
1 Ölsejdel
Levererat i en helt svart låda som även den var riktigt snygg och på locket var det ett NUFC märke i silver.
Det drar antagligen inga mängder av nya medlemmar men det vore nice för oss som är. Speciellt ölsejdeln var riktigt snygg, alla 3 hade ett silvrigt NUFC märke med texten Official member 2008/2009.
Sen tror jag att mer reklam skulle vara bra, måste verkligen komma ut med att man får en gratis match och sånt där, så att även Svenssons får reda på det.
För att trots allt, vad får man egentligen för mervärden genom att vara medlem? En pin, visst, men sen då? Nu finns ju nya puben på Råsunda som bara är öppen för medlemmar och årskortsinnehavare, i och för sig. Men mer?
Jag blev ständig medlem för att jag fick mer saker till. Vimpel och whiskyglas var det väl. Det räckte för mig... Lättköpt! Med andra ord så tror jag att man kan höja antalet medlemmar genom att erbjuda lite krafs till medlemskapet.
Senast redigerad av Mankemang den 2010-05-09 klockan 14:35.
Jag tror att man måste jobba mer på att behålla befintliga medlemmar.
Man ska vara stolt över att ha varit trogen medlem i många år.
Några förslag på hur vi kan behålla medlemmar och samtidigt få in lite på försäljning.
-Gör souvenirer som bara t.ex. livstidsmedlemmar för köpa, eller t.ex. när man varit medlem i 10 år.
Varför inte en svart piké med ett AIK märke på bröstet och under texten "livstidsmedlem".
-Gör enligt ovan fast med beställningstryck med det året man blev medlem, "Medlem sedan 1995" i mitt fall.
Jag tror att unik halsduk endast för medlemmar skulle vara perfekt.
Atlas, visst är det bra med oss som gör det, men klubben behöver så mycket pengar som möjligt och ett sätt är då medlemmar. Kommer alltid ett gäng och kolalr på matcherna, det gör ju inte att vi inte måste göra något när det bara är 9000 för att få upp siffrorna..
Klockren idé, jag skulle med stolthet bära en livstids-piké.
Att locka nya medlemmar med diverse startpaket tycker jag inte riktigt är rätt väg att gå. Är man en trogen supporter så lägger man ut den lilla slanten per år utan problem.
Det innebär ju att pengar måste läggas på att producera en stor mängd av eventuella halsdukar och/eller tröjor som ska följa emd i ett startpaket. Är det lämpligt med klubbens redan rätt trasiga ekonomi?
För mig räcker det med att man får bli en del av AIK och stötta AIK.
Men för att få fler att bli medlemmar så vore kanske någon kampanj passande?!
Det finns ganska mycket mer att göra för att ragga fler medlemmar.
En grej är ju naturligtvis prylar och tingester som bara medlemmar kan köpa är ett bra förslag, men då måste dom grejerna vara mycket snyggare/bättre än det som AIK-shop och supporterföreningarna erbjuder.
Jag tycker också att man borde ha större fördelar av sitt medlemskap, exempelvis så kunde ju vem som helst köpa biljett till guldbanketten i höstas, vilket är fördjävligt, där skulle ju naturligtvis bara medlemmar kunnat köpa biljett. Likadant var det med tågresan, öppet för vem som helst att köpa biljett.
Medlemmar borde också få förtur på att köpa biljetter till matcher där det väntas mycket folk, typ avgörandet i hockeyn nu när vi gick upp eller ett framtida CL-spel.
Vidare kanske man skulle kunna försöka med fler medlemsaktiviteter, dom senaste åren har man ju kunnat åka både hurtigrutten och åka till vulkanernas Island. Men inga, lite mer jordnära, aktiviteter finns. Varför inte försöka med någon form av "afterwork" på fredagar i resturangen, öppen endast för medlemar, där gnagare kan träffas och ta en bärs och snacka skit, den möjligheten ska också finnas när det är bortamatch, utan att behöva beställa bord och handla svindyr mat.
Jag vet inte om det har gjorts någon allvarligt menad undersökning, där frågan har ställts till AIK.are som inte är medlemmar om varför dom inte vill lägga ut en futtig femhundring om året på sin klubb. Om det inte har gjorts en sån undersökning så är det nog dax att göra det, det borde kunna dyka upp fler idér om hur man ska locka dom som inte är medlemmar men ändå (av någon konstig anledning) ändå kallar sig gnagare!
Senast redigerad av Roginho den 2010-05-11 klockan 21:10. Anledning: stavfel
otroligt många bra idéer
Jag heter Lotta och sitter i huvudstyrelsen där vi ansvarar för medlemmar och medlemskapet.
Det är viktigt med input från medlemmar i många frågor och detta är en av våra viktigare. Det är medlemmarna som gör föreningen.
Jag kommer sammanställa alla förslag i denna tråd och ta med mig det till nästa styrelsemöte i juni.
Har ni andra synpunkter ni vill föra fram kan ni skicka ett PM eller skriva här.
Bästa hälsningar
Lotta Lindholm
Ledamot AIK HS
För en tid sedan så skissade jag lite på ett upplägg som jag kallade för "100% Gnagare" (inte för att lägga några värderingar i vad som utgör en AIK:are utan snarare för att illustrera ett procentkoncept).
Upplägget som jag hade tänkt mig är ungefär som följer:
"100% Gnagare"
Bakgrund: Ambitionen är att maximera intäkterna från varje enskild individ samtidigt som vi utnyttjar det faktum att vänner kan rekrytera vänner - som i sin tur kan rekrytera fler vänner.
Funktion: AIK.se implementerar medlemskonton med inloggningar för alla medlemmar. När man loggar in så får man se sin "status/completion bar" (t.ex. "50% Gnagare" eller annat ordval). För att nå 100% så finns det x antal olika aktiviteter som man kan genomföra, t.ex. att bli medlem i AIK Fotbolls målklubb eller att man köper ett årskort.
Det ska inte enbart handla om att ha mycket pengar att spendera på AIK; de som har begränsade resurser ska kunna kompensera för det genom att t.ex. rekrytera vänner som blir medlemmar i klubben.
Exempel på saker man ska kunna köpa/göra för att höja sin procentsats:
- Årskort Fotboll
- Årskort Hockey
- Årskort Övrigt
- Medlemskap
- Målklubben
- Spenderade kronor i AIK-Shopen
- Spenderade kronor på Terrace
- Prenumerant på nyhetsbrevet (kostar inget)
- Fan på Facebook / Follower på Twitter (kostar inget)
- Rekryteringar till allt (kostar inget)
Vad är då syftet med att försöka nå 100%? Jo, utöver att känna att man hjälper AIK så kan man t.ex. belönas med:
- Speciellt medlemskort
- Speciell t-shirt (eller annan produkt/souvenir)
- Rabatter på allt i AIK-Shop
- Rabatter på allt på Terrace
- Inbjudningar till speciella events
- Automatiskt med i olika utlottningar
Dessa fördelar bör komma stegvis beroende på % man uppnår. Dessutom kanske man även ska kunna samla obegränsat med poäng (t.ex. genom rekryteringar) och vinna månads- respektive säsongspriser (och kanske uppmärksammas på hemsidan etc).
Vad tror ni om något som liknar ett sådant upplägg?
"Ursprungligen postat av Roginho
Medlemmar borde också få förtur på att köpa biljetter till matcher där det väntas mycket folk, typ avgörandet i hockeyn nu när vi gick upp eller ett framtida CL-spel."
den tanken har jag också haft
Victor, jag gillar idén. Lägg till förtur på Europaspels-biljetter bland bonusarna så är det perfekt.
Låter mycket bra Victor!
I första läget ska vi nog ställa oss frågan VARFÖR ska man vara medlem i AIK.
Jag är medlem för att jag är AIKare.
Sen vill jag naturligtvis ha fördelar av mitt medlemskap. En omröstning här på forumet i just denna fråga vore ett bra första verktyg.
Åtgärd två, tillsätta en workshop av medlemmar och icke medlemmar och till sist presentera detta för styrelsen.
Jag hoppas och tror att vi snabbt kan få fram en konkret och bra presentation.
En prioritering kan/borde ha följande utseende:
1 Livstidsmedlemar
2 Medlemar
3 Säsongkortsinehavare
Att man som medlem kan bli utan biljett för att annat löst folk hugger sig före i kön är bara pinsamt. (detta borde gälla bortamatcherna också)
En piké eller liknande som visar när man blev medlem kommer alla att köpa och bära med stolthet, varför inte med sitt förnamn lite diskret under/över texten.......
Riktigt bra att folk från styrelsen verkligen läser här!
Keep it up Lotta!