Hur kan man få tillbaka kvarglömda saker på NA? En väska glömdes kvar på norra i kväll...
Tack. Jag skal elaborera mina tankar framöver, och därtill komma med mer konkreta förslag på vad som faktiskt bör göras. Framförallt bör det tas nya tag inför nästa säsong där man får ~5 månader på sig att faktiskt göra något vettigt från AIKs håll.
--
AIK, varför har vi både Ticnet och Friends Arenas biljettsystem (via webben)? Kan vi nöja oss med ett månne? Jag är övertygad om att det finns individer som går in på Ticnet och inte hittar derbymatchen, varför man packar ihop. Har det här kommunicerats?
Kan vi rentutav släppa Ticnet helt? Det vore onekligen fantastiskt. Nu när även hockeyn rattar AXS så kan vi begrava och ta farväl av Ticnet en gång för alla.
Ang. Pdf för att sälja in reklamplats.
Varför köra en photoshopad publikbild när ni ska sälja reklamplats ser förjävligt ut.
Ni vill ha med engagemanget från norra men byter ut flaggan över (UN?) och sen fyller på med sitplats publik som står med mobil kameran i högsta hugg.
Vi har fantastiska bilder på publiken från matcher varför inte bara köra på en riktig linje?
Är det inte dags att låsa den här tråden? Ingen representant för AIKfotboll har intresserat sig för dialog sedan den 27:e mars (2015). De kan väl be om att öppna den om det nu skulle dyka upp ett behov av öppen dialog ifrån AIKfotbolls sida.
Katastrof naturligtvis.
Men mönstret är tydligt. Utebliven marknadsföring, barometer och någon som helst hausse inför Åtvidaberg. Vi har vunnit ett koppel av matcher och är inblandade i guldstriden. Men - AIK sitter med armarna i kors och gör ingenting.
Jag tycker det är fullständigt skandalöst. Gång efter annan får vi se noll engagemang från AIKs sida. Jag kan inte se det på något annat sätt än att AIK inte vill ha publik till arenan. Mer publik innebär helt enkelt mindre pengar till AIK. Magnifikt arenaavtal med andra ord. För det kan inte vara möjligt att ha en såpass usel marknadsavdelning.
Tycker du har helt fel. AIK har marknadsfört ordentligt sedan vi fått ny VD. Mail kommer ut, går inte en dag på instagram utan att man blir påmind när nästa hemma match är. De verkar även ha fått alla spelare att dela denna bild
Gnagisland har anordnats samt ungdoms biljetter för 20 kr och verkar vara ett 2 för 1 erbjudande via Aftonbladet.
Visst kan mer göras, som t.ex. publik barometrar. Men jag har svårt att tro att barometrar skulle funka till våra "lunk" matcher eftersom 3000-4000 årskortsinnehavare inte verkar dyka upp vilket skulle göra att publik barometern skulle göra folk besvikna. Menar då om barometern uppger att 18 000 är sålda men sedan dyker det bara upp 14 000 på matchen.
Gott så. Samtidigt är det allt som oftast otroligt disträ reklam. Jag använder personligen inte Instagram i någon större utsträckning, och jag gissar att de köpstarkaste supportrarna inte heller gör det. På Facebook är det oftast "Nästa hemmamatch: AIK-Åtvidaberg. Köp biljett här". Det måste vara mer uppfinningsrikt, mer inbjudande. Det handlar inte om att marknadsföra för de redan frälsta, utan om att locka marginalare och ny publik. Jag har varit inne på det tidigare, och jag nämner det gärna igen: Bajen är ett föredöme här. man gör varenda match till någon form av tema och sätter upp mål med allt vad det innebär. #inteunder20k-kampanjen är ju ett bra exempel på detta. Notera då att Nestlander inför säsongen basunerade ut att varje hemmamatch skulle ha just ett tema, men det såg vi inte mycket av.
Jag får också mailen från AIK. Men är det återigen inte väldigt mycket fokus på exklusiva paket, snarare än att attrahera de breda massorna? 2-för-1-kampanjen via Aftonbladet är förstås finurlig - men hur gör man då? aikfotboll.se publicerar att möjligheten finns, men inte hur man gör. Svårt för intressenter att då ta del av det.
Men med det sagt så tror jag definitivt att vi kan få en förbättring under Ahlerup. Edselius var ju onekligen ett riktigt sänke. Jag har i nuläget inte tid att lägga ut texten som jag har lovat sedan tidigare, men när jag får någon ledig dag så ska jag slänga ur mig en avhandling av vad jag rent krasst tycker bör göras. I grunden behövs en rejäl genomlysning av organisationen och vilka arbetsuppgifter man företar sig.
Till Tobbe/Jonne: hur går det med den nya webbplatsen som också utlovades av Nestlander? Är det något som ligger i pipen för lansering, eller blev det inget av? Ni kanske kan fråga runt lite på kansliet och se vad som händer och sker på den fronten. Även här har jag tidigare lagt fram förslag.
Vad gäller nu egentligen på familjeläktaren? Är det en biljett så kommer 2 vuxna å 2 barn in eller hur fungerar det? Anslöt mig till "kampanjen" å sponsrar någon familj som inte har råd, men vore extremt pinsamt om jag bara köpt en biljett å således bara en i familjen kommer in
Hur kommer det se ut med biljettsläppet till mötet mot Bajen? Antar att vi får södra nedre + övre. Står på Axs att allmänna släppet är 9 september. Kommer klackbiljetterna släppas samtidigt i AIKShop samt på nätet eller vilket datum är planen där?
Biljetter till Hammarby - AIK i Stockholm på Tele2 Arena den sön, 27 sep 2015 - 15:00
Det känns som att det kommer vara väldigt få kvar, om ens någon efter att alla årskortsinnehavare och medlemmar fått köpa. Har för mig att södra nedre tar 3700 platser och övre mindre ca 2000? Så ca 5700 platser i ett bortaderby i guldjakt. Jag skulle försöka hänga på det allmänna biljettsläppet och köpa i hörnen nära AIKklacken.