Alltså, jag förstår att du tycker så.
Dock är det olagligt i Sverige och det är inte okej att som sportchef för AIK göra det, av den anledningen, därför att det skadar klubben.
Sen kan man ju diskutera om det borde vara lagligt eller inte. Personligen tycker jag att det är korkat att ha en gräns på 0,2. Ska man ha en så låg är det, enligt mig, mycket bättre att sätta den till 0,0 så är det inga konstigheter.
Jag är jätteglad. Nej, jag kan inte påstå att jag är skräckslagen när jag vistas i trafiken i andra länder. Men att åka runt i tex Vietnam, Kambodja, Gambia och Colombia så kändes det inte sådär jättesäkert direkt, men var jag skräckslagen? Nej. Men å andra sidan, vad har det med saken att göra? Bara för jag inte är skräckslagen när jag åker ett bil rättfärdigar att man kan sätta sig bakom ratten när man är berusad, eller vad är din poäng? Förstår inte riktigt. Förklara gärna.
Jag menar att många saker påverkar olyckstalen. Kvinnor orsakar färre olyckor än män, moderna bilar har bättre aktiv och passiv säkerhet än gamla bilar, olyckor inträffar oftare vissa tider på dagen än andra, lågkonjunktur ger mindre trafik och lägre hastighet, samma sak med minskad befolkning, mycket trafikkameror och höga böter likaså.
Teoretiskt finns det massor som kan göras för att minska antalet olyckor. Förbjuda män att köra bil, förbjuda gamla bilar i trafiken, bara tillåta bilar med udda nummer att köra udda dagar, mer vägtullar, mer hastighetskameror, högre fortkörningsböter, etc.
Frågan är vilka inskränkningar man är beredd att acceptera för att marginellt minska olyckor. Jag värdesätter möjligen att kunna dricka måttliga mängder alkohol och ändå ha laglig rätt att köra bil.
Lite om lågkonjunktur och trafikolyckor.
http://teknikensvarld.se/rekordfa-do...r-aran-129890/
Senast redigerad av Lavazza' den 2014-06-06 klockan 14:49.
Vi har inte en jävla aning om vad som hänt. Bara att han har åkt fast. Det kan vara personliga eller familj problem som har gjort att Björn har hamnat i den här situationen. Självklart är det inte ok det som har hänt men kom ihåg att Björn är en människa precis som oss o vi är ju alla ofelbara eller?
Ta en Time out Björn o kom tillbaka stark o redo för nya lyckade värvningar.
Åkte taxi i Filipinerna... gör jag fan aldrig om. Utan tvekan det läskigaste jag någonsin gjort. Trodde på fullt allvar att jag skulle dö.
Vår chaufför såg ut att vara på väg att däcks och drog djupa andetag genom en trasa med något indränkt i med jämna mellanrum.
Good times...
För övrigt finns det inga som helst jävla argument för hur det skulle kunna vara OK att köra full, eller med endast en gnutta alkohol i kroppen för den delen. För det första är det lag mot det och för det andra utsätter du andra för onödig fara.
Har du druckit så lämna bilen hemma. Tror det är självklart för de flesta, framförallt oss som har förlorat nära och kära till fyllon på våra vägar.
Därmed inte sagt att Wesström ska gå. Men en släng av kölhalning känns lämpligt.
Verkar efter 6 sidor som att de flesta är överens att rattfylla är förjävligt, Björn klantade sig rejält men ska inte avgå.
Varje gång man sätter sig i bilen ökar man marginellt risken att man själv eller andra ska råka ut för en bilolycka. Frågan är hela tiden vilka inskränkningar man är beredd att acceptera för att minska dessa risker. Argumentet för är givetvis att den ökade risken är liten och att det är bekvämt att ha laglig rätt att köra även efter att ha konsumerat måttliga mängder alkohol. Det vill säga samma argument som gäller mot alla former av inskränkningar i möjligheten att köra bil.
Märkligt resonemang.
Varför är det en inskränkning? Vad anses vara måttliga mängder? Varför är den ens så viktigt att dricka sina öl/sitt glas vin om man vet att man ska köra?
Jag anser inte att det är en rättighet man har att få dricka 3-4 öl (måttligt?) och sedan sätta sig att köra.
Möjligt att jag p.g.a. olika anledningar har en hårdare syn på alkoholkonsumtion blandat med bilkörning men jag hade gärna sett 0,0 som gräns. Kan dock ha förståelse att man har 0,2 för att vissa tycker det är gott med en "svagare" öl till maten. Starköl och bilkörning? Aldrig i livet.
Håller med om att det är förkastligt att köra rattfull, men det finns grader. Det är inte lika förkastligt att köra med 0,3 som med 0,8. Man had observerat lägre risk för olycka (kring 15-20 % lägre risk) vid ca 0,3 promille än vid 0,0 promille. Fr o m ca 0,5 och framåt blir dock risken högre med ca 20 % och ökar där närmast exponentiellt, men mellan 0,0 och 0,4 har man alltså i regel knappt sett någon ökad risk och i många studier t o m minskad risk.
Detta tar i alla fall jag i beaktande när jag inte kräver BW:s avgång osv utan tycker vi kan gå vidare.
Senast redigerad av SuperGnaget1891 den 2014-06-08 klockan 10:31.
Vill inte vara den som är den men.... Är det inte läge att låsa denna tråd snart? Åtminstone några dagar framöver. Diskussionen känns knappast direkt givande. Alla är som sagt överens om att rattfylla är oacceptabelt, vissa anser att han bör få sparken och vissa anser att han ska få stanna...
Ja, eller så slutar ni gnabbas och väntar tills dess att det inträffar någonting annat rörande Björn W som ni kan prata om. Måhända är det en bättre lösning?
http://www.borkensteincourse.org/fac...iCrashRisk.pdf
Måste inflika att det inte är helt okontroversiellt att man får en lägre risk vid 0,2-0,4, men man är hyfsat överens om att risken är nästintill oförändrad vid dessa nivåer. Vid 0,4-0,8 är risken något förhöjd och vid 0,8 och över blir den ganska kraftigt förhöjd och risken ökar då exponentiellt.
Edit: generellt talat alltså. Vissa är säkert efterblivna i trafiken vid 0,1 och i svensk lag finns utrymme att lagföra sådana rattfyllerister också.
Nu är jag färdig med min OT. Tycker det är helt förkastligt av en företrädare i AIK bryter mot lagen, och det ovan är absolut ingen ursäkt.
Senast redigerad av SuperGnaget1891 den 2014-06-08 klockan 14:50.
De flesta bilresor är inte särskilt viktiga. Det finns massor med sätt man kan inskränka människors frihet i trafik för att marginellt minska antalet trafikolyckor. Ingen inskränkning är helt bagatellartad vad gäller människors bekvämlighet. Billtullarna i Stockholm har sannolikt minskat antalet olyckor, men de är inte populära för det.
Å andra sidan innebär hans låga promillehalt att han hade bra kontroll på situationen, och det var därmed ett "rationellt" beslut från hans sida. Han var med andra ord så pass nykter för att verkligen veta att det han gjorde var tvärfel. Det tycker jag nästan gör det lite värre.
Med det sagt tycker jag inte att han ska gå, en varning är som sagt en bättre åtgärd.
Man får över 0.0 promille av t.ex en punchpralin, man kan därför inte ha den gränsen.